Pogłos - warunki i kształtowanie
1. Warunki pogłosowe
Rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniu zależy od wymiarów i kształtu pomieszczenia oraz od struktury powierzchni ograniczających pomieszczenie, jak też od własności akustycznych przedmiotów w nim się znajdujących. Wymienione czynniki mają wpływ na prędkość zanikania energii dźwiękowej w pomieszczeniu, co z kolei wpływa w sposób zasadniczy na zrozumiałość mowy, poprawne brzmienie muzyki oraz na wartość poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Najważniejszym, ze względów akustycznych, parametrem pomieszczenia jest czas pogłosu, tj. czas, w jakim natężenie dźwięku, od momentu wyłączenia jego źródła zmaleje o 60dB.
Czas pogłosu można orientacyjnie i w uproszczeniu wyznaczyć korzystając ze wzoru Sabine’a:
T = 0,163V / Ac
w którym:
T -czas pogłosu w [s], V - objętość pomieszczenia w [m. sześciennych], Ac -całkowita chłonność akustyczna pomieszczenia w [m.kw.], przy czym Ac = a1A1+ a2A2 + a3A3 + ..., gdzie A1, A2, A3 ... to powierzchnie wewnętrzne pomieszczenia, a a1, a2, a3 ... to odpowiadające im współczynniki pochłaniania. W związku z faktem, że współczynniki pochłaniania a zależą od częstotliwości dźwięku, również czas pogłosu danego pomieszczenia jest funkcją częstotliwości. Poniżej przedstawiamy wartości a dla kilku materiałów:
Rodzaj materiału | 125 Hz | 250 Hz | 500 Hz | 1000 Hz | 2000 Hz | 4000 Hz |
Beton surowy | 0,010 | 0,012 | 0,016 | 0,019 | 0,023 | 0,035 |
Tynk wapienny na murze | 0,010 | 0,020 | 0,020 | 0,030 | 0,040 | 0,040 |
Marmur, granit | 0,010 | 0,010 | 0,010 | 0,013 | 0,015 | 0,019 |
Deski strugane d=2cm | 0,070 | 0,050 | 0,090 | 0,130 | 0,130 | 0,170 |
Parkiet na asfalcie | 0,030 | 0,040 | 0,060 | 0,120 | 0,100 | 0,170 |
Dywan 11 mm na betonie | 0,090 | 0,060 | 0,240 | 0,240 | 0,280 | 0,310 |
Linoleum | 0,020 | 0,025 | 0,030 | 0,035 | 0,040 | 0,040 |
Szkło grubości 3 mm | 0,035 | 0,032 | 0,027 | 0,023 | 0,020 | 0,010 |
Fotel | 0,150 | 0,130 | 0,220 | 0,310 | 0,280 | 0,270 |
Jak wspomniano wyżej, zbyt długi czas pogłosu zmniejsza zrozumiałość mowy, jak i wyrazistość dźwięków muzycznych, gdyż zniekształca i sumuje następujące po sobie dźwięki. Ponadto powoduje on zwiększenie poziomu hałasu od źródeł znajdujących się w danym pomieszczeniu. Dzieje się to w wyniku zwiększenia całkowitej mocy akustycznej docierającej do słuchacza o energię fal odbitych od powierzchni ograniczających.
Z drugiej strony, zbyt mały czas pogłosu, spowodowany dużą chłonnością akustyczną pomieszczenia, jest również niepożądany. Kolejne impulsy dźwiękowe są oddzielone od siebie i dlatego dźwięk brzmi głucho. Do nagłośnienia całej objętości pomieszczenia konieczne jest w tym przypadku źródło dźwięku o większej mocy akustycznej.
Istnieje zatem zagadnienie wyboru optymalnego czasu pogłosu i to nie tylko dla jednej częstotliwości, ale dla całego pasma. Dla każdego pomieszczenia, w zależności od rodzaju mowy i muzyki, jak też w zależności od jego objętości, określa się optymalny przedział wartości czasu pogłosu i jego optymalną charakterystykę w funkcji częstotliwości.
W dużym uproszczeniu można przyjąć następujące zalecane zakresy czasu pogłosu:
- pomieszczenia przeznaczone do przekazywania informacji słownych - 0,5 - 1,0s,
- pomieszczenia przeznaczone do przekazywania sygnałów muzycznych, obiekty sportowe - 1,0 - 2,0s,
- obiekty sakralne - 1,5 - 3,0s.
2. Kształtowanie warunków pogłosowych
Najczęstszym powodem podjęcia próby doprowadzenia czasu pogłosu nagłaśnianego pomieszczenia do wielkości mieszczącej się w zalecanym przedziale jest niewystarczająca zrozumiałość przekazów słownych. W takich przypadkach adaptacja akustyczna polega na celowym dobraniu i rozmieszczeniu na powierzchni wewnętrznej sali zespołu materiałów dźwiękochłonnych o odpowiednio zestawionych współczynnikach pochłaniania dźwięku. Materiałami najczęściej stosowanymi do adaptacji akustycznej są: drewno, materiały porowate, jak tkaniny, kotary, dywany itp. Doskonałym materiałem dźwiękochłonnym jest naturalna lub sztuczna zieleń. W przypadku gdy wyżej przedstawione „naturalne” materiały pochłaniające okażą się niewystarczające, konieczne jest zastosowanie materiałów produkowanych specjalnie na potrzeby adaptacji akustycznych o odpowiednio dobranych parametrach.
Na podstawie:
Jerzy Gintrowicz
Poradnik instalatora
www.itc-pa.pl